Konsumencie, nie podpisuj umowy, której nie rozumiesz, poradź się kogoś bliskiego, albo zadzwoń na Infolinię Konsumencką (22) 290 89 16 lub 801 440 220. Jeśli zawarłeś umowę na odległość, a więc podpisałeś ją np. u siebie w domu, masz 14 dni na zrezygnowanie. Wraz z umową sprzedawca/kurier musi wręczyć formularz odstąpiepia od umowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął postępowanie w sprawie stosowania przez niektóre firmy praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W postępowaniu sprawdzi czy niezgodne z prawem działania jak: podszywanie się pod innego operatora usług telckomunikacyjnych, brak informacji o faktycznej wysokości opłat abonamentowych, utrudnianie odstąpienia od umowy, niedoręczanie wszystkich dokumentów po podpisaniu umowy oraz nieuprawnione żądanie opłat za niezmówione usługi dodatkowe są stosowane w praktyce. Ż informacji wynika, że konsultanci telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarmych wywierając na nich błędne wrażenie o tym, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator. Ponadto konsumenci skarżyli się również, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie przez dwa okresy rozliczeniowe, a przy podpisaniu umowy nie zostali pouczeni o prawie odstąpienia od umowy jak również nie otrzymali wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Działaniem na szkodę konsumentów jest również niewydawanie im pełnej dokumentacji dotyczącej umowy. UOKiK zakwestionował również żądanie zapłaty za usługi dodatkowe, których konsument nie zamawiał. Według aktualnych danych jest 450 osób pokrzywdzonych i spływa wiele skarg od klientów, jak i sygnałów od rzeczników konsumentów z całej Polski. Stargardzcy policjanci również informowani są o podobnych sytuacjach, które miejsce mają na terenie powiatu stargardzkiego.
Konsumencie, nie podpisuj umowy, której nie rozumiesz!
Uważaj ną oszustów:
- niektóre firmy podszywają się pod Twojego dotychczasowego operatora wykorzystując do złudzenia podobną nazwę,
- podczas wstępnych rozmów telefonicznych takie firmy zbierają Twoje dane osobowe pod pretekstem potwierdzenia właściwego adresata rozmowy,
- podczas umówionej wizyty w domu, taki operator nie przekazuje kompletnej umowy, bądź nie daje możliwości jej szczegółowego przeczytania.
Pamiętaj:
- unikaj zawierania umów przez telefon, a w domu potwierdź czy jest to Twój dotychczasowy operator, lub osobiście udaj się do biura firmy,
- zapoznaj się dokładnie z całą umową i ustal wszystkie opłaty wraz z dodatkowo płatnymi usługami na okres całości trwania umowy,
- gdy masz jakiekolwiek wątpliwości nie podpisuj umowy w domu,
- kurier/przedstawiciel takiej firmy jest zobowiązany przekazać Ci kompletną dokumentację wraz ze wszystkimi stronami umowy,
- w ciągu 14 dni od podpisania umowy w domu możesz z niej zrezygnować.
W razie potrzeby dzwoń:
Rzecznik Konsumentów w Stargardzie,
ul Skarbowa 1, tel 914804842
Komenda Powiatowa Policji w Stargardzie,
ul. Warszawska 29, tel 997 ub 112